KAR

De allernieuwste methode van verkeerslicht beïnvloeding is KAR. Dat staat voor Korte Afstands Radio, en is in feite een draadloze dataverbinding, met een bereik van ongeveer een kilometer.

De bus weet op basis van GPS waar hij zich exact bevind. Is hij bijvoorbeeld 300 meter voor een verkeerslicht, en is 2 minuten te laat, dan verzend hij een databericht, waarin allereerst zijn eigen unieke voertuignummer in op is genomen, het unieke nummer van de verkeersregelinstallatie die hij wil bereiken, en dan een hele hoop gegevens over lijnnummer, rijrichting, ritgegevens, punctualiteit etc. Het verkeerslicht ontvangt dit bericht, en stuurt een korte bevestiging van ontvangst. Het betreffende licht gaat dan op groen of wit, afhankelijk van de vertraging van het voertuig, en de instellingen van de regelautomaat. Gemeenten kunnen zelf instellen hoe veel prioriteit een bus mag krijgen, meestal is dit een politieke keuze.

SSS Techniek beschikt over een reeks aan test methoden, om storingen of bijzonderheden op te kunnen sporen aan zowel hardware als software. Zit het probleem nou in de regelkast langs de weg, of in de bus of bussen die er langs komen. Wij vinden het antwoord, en nog belangrijker: De oplossing.