ComboFoon / ESOfoon

Speciaal voor museumbussen bieden wij de mogelijkheid om de communicatie apparatuur die vaak nog in bussen aanwezig is weer up-to-date te brengen.

Denk hierbij aan de ESOfoon, in gebruik geweest in het OV van 1981 tot aan 1993, en de ComboFoon, welke van 1993 tot 2008 heeft gefunctioneerd.

Een aantal bedrijven heeft ook het nieuwe type ‘kortverkeer’ in gebruik, vaak is dit een gewone mobilofoon welke los van de gebruikte boordcomputer werkt. Ook deze apparatuur kunnen wij onderhouden en herprogrammeren.

Aan een ESOfoon hoeft in principe niet heel veel aangepast te worden. Hooguit een schoonmaakbeurt, en alles opnieuw afstellen. Maar als het apparaat gewoon werkt, en er nooit mee is gegooid, dan kun je hem onveranderd blijven gebruiken.

Een ander verhaal zijn de ESOfoons die door de toenmalige PTT aan radiozendamateurs verkocht zijn voor 25 gulden in 1996. De chip waar de frequentie tabellen in zit hebben ze eruit gehaald. De originele chip’s zijn niet meer te krijgen. Een aanpassing kan gedaan worden, dit kost ongeveer 50 euro per ESOfoon. Op marktplaats duikt er nog wel eens een ESOfoon op, ga er maar vanuit dat deze die chip mist.

De ComboFoon is misschien nog wel het meest aanwezig in museum bussen. Logisch, want van 1993 tot 2008 heeft dit systeem nog gewerkt. Echter, de ComboFoon werkt met een zogenaamd Trunking systeem. Het is vergelijkbaar met TetraCom wat nu nog gebruikt wordt door GVB/RET/HTM. Het werkt op basis van netwerkcellen, een beetje vergelijkbaar met de basis van GSM toestellen.

Lang leek het erop dat we zonder het ComboNetwerk, welke in 2008 uit de lucht gehaald is, de ComboFoon niet meer zouden kunnen gebruiken. Maar eind 2015 is het ons gelukt contact te leggen met de persoon die in 1991 de originele software heeft geschreven voor het ComboNet.

Sinds 2016 hebben we de beschikking over een nieuwe software versie. In deze versie werkt de ComboFoon autonoom, dus zonder netwerk.  Je kan je dus weer aanmelden met LIJN en OMLOOP nummer, en ook je PERSONEELSNUMMER kan je invoeren. In wagens waar de VETAG / VECOM gekoppeld zit aan de Combo, zal die link ook weer aanwezig zijn.

SSS Techniek heeft deze wijziging uit eigen zak betaald. De persoon die deze software schrijft doet dit voor zijn beroep, en heeft helaas niet zoveel met museumbussen als wij dit hebben. Daarom vragen wij een bijdrage in de kosten voor deze aanpassing  per ComboFoon. Het is puur een software update, technisch gezien veranderd er niets.